Week 3

Reismeemensen,

Het was me weer een mooi weekie hoor. Na twee nachten in Te Anau te hebben gestaan met onze twee tenten zijn wij dag 15 vroeg op gegaan en, zoals jullie kunnen zien op onze route kaart, richting Dunedin gereden. Het was een lange rit. Bij aankomst zijn we eerst even de stad in geweest. Mooie stad met hele mooie ouwe gebouwen. We hadden toen de keuze, of we gaan in een slaapzaal met 10 andere mensen midden in Dunedin of we gaan in een tweepersoons cabine op een camping net buiten Dunedin. Het tweede maar gedaan. Het was een leuk houten hutje waar net een stapelbed en een klein koelkastje in paste. Dikke prima! Op de camping kwam ik in gesprek met een vrouw en zij zei dat hier nog geen 3km vandaan het steilste straatje van de wereld is te vinden, in Dunedin. Nah dat is toch harstikke mooooi, auto ingestapt en doar eem kiekn jaa het straatje heeft een hellingpercententage van 35%. Ik vind het mooi!

Na een goede nachtrust zijn we vroeg op gegaan en naar het schiereiland gereden, nabij Dundedin. Dit is een belangrijke broedplaats voor vogels. Wij gingen er heen om de bijna uitgestorven Yellow-eyed Penguin te spotten. Helaas waren die dag alle guided tours al uitverkocht.. dan maar naar Oamara om de Blue Pinguin Colony te bekijken, maar daarvoor waren we weer veel te vroeg en waren ze pas in avond te zien en dat paste niet echt in onze planning.. dan maar fish en chips!! om onszelf te troosten

We zijn na onze fish en chips naar Twizel gereden. Hebben daar onze tenten weer opgezet in het lekkere zonnetje. Daarna zijn we nog heel even bij Lake Pukaki wezen kijken. Een ongelofelijk groot en mooi meer met helder blauw water dat rechtsstreeks uit de bergen komt, met mooie stenen stranden die goed te zien waren en jaja, daar helemaal achteraan, daar staat de hoogste berg van NZ, 'de' Mount Cook van maar liefst 3742 meter hoog. Voel jij ook een hike aankomen hehe

Dag 17, mooie dag voor een mooie hike. We zijn goed uitgerust, goed bikken en whoopwhoop onze wandel patta's aan en op naar Mount Cook. We kozen voor één van de pittigste hike, genaamd de Sealy Tarns track. Achteraf ongetwijfeld onze pittigste hike van ons leven. Dit is een track met 2000 traptredes omhoog. Het begin tot eind is een hoogste verschil van vierhonderdvijftig meter. Super vet en leuk, maar slopend zwaar. Geen idee of ik dat zo goed zeg, maar het was echt slopend zwaar goeie training wel en het was het weer meer dan waard. Zie de foto's voor ons resultaat!! Na de hike hebben we een plonsje gedaan in het koude lake Pukaki en genoten van het weer op een stenen strand, heerlijk rustig plekje was dat. Je hoorde alleen de vogeltjes fluiten.

De volgende dag zijn we via lake Takapo richting Akaroa gereden. Dit is ook een schiereiland en ligt nabij Christchurch. Daar hebben wij een kajak gehuurd voor een halve dag. Na een paar keer peddelen kwamen we er achter hoe zwaar het ook alweer was. Maar na een half uurtje peddelen kwamen wij twee hele kleine dolfijntjes tegen. We konden ze van dichtbij bekijken. Toch best bijzonder. Ik vind het mooi!

Na het kajakken zijn we naar Kaikoura gereden. In Kaikoura is het mogelijk om walvissen te zien. Daar dus onze tenten opgezet en in de hot tub gechillt met drankje erbij good life.

Dag 20, konden we met een beetje geluk mee met een vroege whale watch boot tocht. We hadden niet geserveerd namelijk. De zee was roeg en daarom kregen wij als meededeling dat degene die last van seasickness hadden beter een boot later konden nemen. Met busje vol mensen brachten ze ons naar de boot. Een monsterlijke boot met weet ik veel hoeveel pk's. We gingen tegen de golven in en dat was te merken. Kriebel in de pens! Na ongeveer 15 minuten hoorden wij de eerste (kots)zakjes al open gaan. En dan moet je nog 2 uur op zo'n boot dat van het naar her gaat om walvissen te vinden. Ik moet eerlijk toegeven dat het ook echt wel een pittig ridje was.

Al met al we zaten 2.5 uur op de boot met heeul veul zielige gezichtjes om ons heen en uiteindelijk ook nog niet eens een walvis gezien, helaas... Het positieve is dat we 80% van ons geld terug kregen omdat we geen walvis gezien hadden en daarvan hebben wij onderweg naar Blenheim even een dikke vette lekkere kreeft en frietjes van gehaald bij Nins Bin, een klein tentje langs de weg. Lekkah!

We zijn vandaag weer helemaal bovenin op het zuidereiland beland in Picton en hebben hier nog een hike van ongeveer 3 uur gedaan. Super mooie uitzicht bij het einde van de hike! Daar doe je het toch voor.

Dat was het zuidereiland dan voor ons. Morgen vroeg nemen wij weer de ferry naar het noordereiland en gaan we daar de boel verkennen! We hebben het best druk gehad met heen en weer rijden, maar daar stond tegen over dat we door de bergen reden met super mooi uitzicht, smalle, steile en kronkel wegen. Vooral echt genoten, veel gedaan en indrukwekkende dingen gezien.

Het noordereiland zal ook fantastisch worden! Tot volgende week

Maaike Prins

Wat weer een geweldig verhaal,jullie krijgen veel moois te zien.
Wat zullen de kuitspieren sterk worden door al dat lopen.
Veel plezier samen ,en ik kijk uit naar het volgende verslag.
lieve groet Maaike.

Marieanne

Hi boys, dat klinkt super goed.Ik had de Sealy Tarns Track ook op mijn bucketlist staan maar ik denk dat ik dat maar inruil voor lake Pukaki. Jullie hebben er wel een fantastische week op zitten zo te horen. Wel jammer van de gemiste walvissen.Wij kijken uit naar week 4, have a nice time together !

Mama Irma

Hallo lieve jongens, ik sluit me aan bij de oma's. Wat een heerlijk verhaal weer om te lezen! Helaas geen pinguïns en walvissen, maar wel plaatjes die er uit zien als ansichtkaarten. En jullie hadden wel een ernstig knus huisje samen! :) En ook een prettige balans in de dagen als ik dat zo zie en lees: stevige work-outs én lekker veel bikken! We houden contact! x

Hilda Bazuin

HALLO BOYS.
Weer genoten van jullie belevenissen daar op het Zuider Eiland.
Jullie sportieve prestaties liggen op een hoog niveau. Maar ook hebben jullie oog voor de natuur en voor de dieren die daar leven.
Ook het zinnetje :"IK VIND HET MOOI " moet je er in houden. !!!
Ik zie weer uit naar het volgende verslag op het Noorder Eiland.
Bye ..Bye .... je tante Hilda