Week 6

Goedenavond reismeemensen!

Na de kerstdagen hebben we onze spullen weer ingepakt en ons klaargemaakt voor de laatste paar dagen rond reizen door het mooie Nieuw Zeeland. We hebben drie nachten een backpackers cabine geboekt in Rotorua, op een camping. Het was wat wisselvallig met het weer en daarom de keuze gemaakt om niet in een tentje te slapen, die ook niet helemaal meer water dicht is hehe. Een cabine was ook maar $5,- meer per nacht. Omgerekend zo'n €3,-. Nou perfecto! In zo'n cabine konden zes mensen slapen, maar we hadden hem weer drie dagen helemaal voor ons zelf.

Toen we in Rotorua aankwamen viel het ons op dat er langs de wegen allemaal rook uit de grond kwam en dat het in heel Rotorua heel erg ruikt naar zwavel.

Dat rook langs de weg zijn hete bronnen, ook wel geisers genoemd. Dit zijn heetwaterbronnen of modderpools die zo heet zijn dat je het ziet borrelen. Dit komt doordat Rotorua een vulkanisch gebied is en daardoor heel veel aardwarmte heeft.

Van die geisers kwam dus een hele sterke geur van af dat overal te ruiken was. Wij konden er maar niet aan wennen.

Toen we alles een beetje gereed hadden gingen we eem kiekje doen in de stad Rotorua. Daar lekkere sushi gegeten en daarna een Irish pub in gegaan om een lekker biertje te nuttigen. Aan de bar raakten we in gesprek met Siebren. Een fries dat in zijn eentje door NZ aan het reizen is. Roelof en Siebren hadden iets gemeen. Ze werken beide in een kaasfabriek? goeie kerel was dat. De grunningers en de frois hebben die hele avond nog lekker veel biertjes gedronken aan de bar. Ik vind het mooi!

Dag 38 zijn we naar the living Maori village in Whakarewarewa geweest. Dit is een dorp waar de Maori mensen nog echt wonen. Het begon met een tour van een uur. Onze guide vertelde ons hoe hun cultuur vroeger leefden. Hoe ze vroeger en nogsteeds gebruikt maakten van de heetwaterbronnen, die soms warmer zijn dan 200° graden Celsius, welke bronnen ze als baden gebruiken en hoe de westerse cultuur de Maori cultuur behandeld heeft vroeger en nog bulten veul andere dingen. Ook hebben we gezien dat een groep Maori mensen de haka deden met hun grote ogen en tong uit de mond om zo hun vijanden te imponeren. Persoonlijk vond ik dit super mooi en bijzonder om dit een keer van dichtbij mee te maken en te zien. Toch iets wat je moet doen als je in NZ bent!

De dag daarna was het nait zo best weer in de ochtend/begin van de middag. Van Roeland hadden wij als tip gekregen dat we, als het niet zo mooi weer was en het een regenachtig dag was, de Kerosene Creek op moesten gaan zoeken. Dit hebben dan ook gedaan en zeker geen spijt van gehad. Wat was dat bijzonder. We kwamen aan bij het beekje en zagen dat meer mensen dezelfde planning hadden als ons haha. Ik denk dat er wel vijftig mensen waren. Maar dat bederfde de pret zeker niet. Het zag er ongelofelijk mooi uit met een kleine waterval en super sterke stroming en toen ik het water in liep klom, want je moest echt naar beneden klimmen, was het net alsof je in een warm bad ging. Zo warm! Het was echt bijzonder en zeker een aanrader om daar eens heen te gaan als je ooit in NZ bent.

Day 39

Omdat we in de hoofdstad Wellington het nieuwe jaar in wilden gaan gingen we rustig die kant weer op rijden. We reden via Napier. Dit ligt in het oosten van het Noordereiland. Hier waren we ook nog niet geweest. Dus doar maar eem kijken ja. Bij aankomst fish and chips ofcourse en tijdens de fish and chips een camping opgezocht waar we onze tentjes voor de laatste keer gingen opzetten. Het was deze dag super warm en mooi weer, dus kon mooi jaaa.

Het werd een camping in Hastings. Dit is een dorpje ongeveer 20 minuten rijden vanaf Napier. We hebben niet heel veel bijzonders gedaan. Na onze tentjes op te hebben gezet zijn we wezen zwemmen en daarna een sportpub opgezocht om de UFC live te volgen.

De laatste dag van 2018 zijn we dus naar Wellington gegaan. Een hostel geboekt voor twee nachten met een perfecte locatie midden in het centrum van Wellington. We waren er mooi op tijd. Konden nog even uitrusten van onze auto trip van vier uur lang en toen zijn we op pad gegaan. Richting de boulevard en het muziek! We hebben daar vanaf 15uur op het terras gezeten, biertjes gedronken, nieuwe mensen ontmoet en ook twee bekenden tegen gekomen waar we via de Airbnb hebben overnacht. Al met al, we hebben het super erg naar onze zin gehad en zijn spetterend het nieuwe jaar in gegaan met leuke mensen om ons heen, vuurwerk gezien en met een paar drankjes er bij en onze droom is uitgekomen. Het nieuwe jaar ingegaan met jawel, een korte broek. Keer wat anders

Morgen gaan we nog even op pad met de fam. De Vries naar Napier om daar te genieten van het mooie weer, de wijngaarden, de natuur en ook een grote kans dat we daar nog even een plonsje gaan doen in de oceaan!

Wij wensen iedereen nog een gelukkig nieuw jaar en we zien elkaar weer als wij op Tasmanië zijn. Onze vliegtuig die vertrekt op 5 januari om 06:00, voor jullie 4 januari om 18:00, vanaf Wellington naar Melbourne en dan van Melbourne naar het Hobart International Airport.

Groeten uit Palmerston North!

Ronald jansen

Ik wens jullie ook een prachtige mooie en gezonde avontuurlijke reis
In 2019
Groet Ronald Jansen

Jaap

wouw! manne!
jullie zijn blijkbaar op de goede plek en op de juiste tijd. ik wil eigenlijk ook nog naar NZ, naast australie en de vs en nog naar oostelijk spanje. (moet wel opschieten jaap, maar wie weet!!!) GELUKKIG NIEUWJAAR!!!!
moi, pap.

Marieanne

Dank weer voor dit enerverende verslag. Voor jullie ook een happy 2019, sterkte met het afscheid nemen van NZ en een goede 'vlucht naar Tasmanië.

Maaike Prins

Wat weer een mooi verslag,van jullie verblijf in NZ. Fijn dat ook voor jullie beide de jaarwisseling (ver van huis en fam) toch gezellig was.Kijk al uit naar het vervolg,geniet er van.

Maaike

Hilda Bazuin

Hallo boys.
Weer genoten van jullie leuke belevenissen daar. En een gezellige jaarwisseling daar met leuke mensen en de nodige biertjes.
Voor jullie allebei een heel goed en gelukkig 2019.
Tot het volgende verslag.