Week 4

Hallo reismeemensen, beetje aan de late kant met ons verhaal, maar dat heeft zo zijn redenen. Kom ik nog op terug We gaan het eerst hebben over week 4! We zaten begin deze week op de ferry om weer naar het Noordereiland te gaan. We zaten op een mooi plekkie helemaal voorin. Het was super helder (dat was de heenreis wel anders) en daarom konden wegoed zien hoe wij tussen de bergen het Zuidereiland gingen verlaten. Een mooie laatste blik dus!

Eenmaal aangekomen in Wellington kwamen wij er achter dat we nog helemaal geen planning hadden voor de aankomende dagen. We zijn toen naar de stad Wellington gereden om daar een kopje koffie te halen ergens en er even voor te gaan zitten. In een klein koffiehuisje ergens in de stad Wellington hebben wij iets via Airbnb geboekt. Voor degene die niet weten wat Airbnb is, dit is een soort website waar particuliere mensen een slaapplek aanbieden aan bijvoorbeeld backpackers zoals wij. We hadden voor twee nachten geboekt en besloten direct heen te rijden.

Bij aankomst werden we open ontvangen door Blair. Dit was de verhuurder. Hele aardige kerel van in de veertig, die zelf ook vele reizen heeft gedaan, veel mensen heeft ontmoet, de wereld heeft gezien en nu andere mensen een kans geeft om dit ook te laten ervaren. Vanaf het begin voelden wij ons thuis. Hij had van zijn hele tuin en schuur een backpackers verblijf gemaakt leek het wel. Super tof! Eentjes, kippetje en nog wat andere dieren liepen wat rond hun ding te doen. Ik vind het mooi! Na onze rondleiding maakten we kennis met Blair zijn broer, cain, zus Chantal en zijn vader Martey. Geweldige mensen. Vanaf dat moment super avond gehad onder de echte kiwi’s met een aantal lekkere biertjes, leuke verhalen, gezelligheid, een spot en een leerzame les over de monkeytree. Kar pai bro! Dit zegt al genoeg denk ik

De dag er na konden wij gebruik maken van Blair zijn mountainbikes, eem paar mooie routes gebiked en van zijn golfsticks, eem tigerwoods uitgehangen op de golfbaan een paar meter verder op. En wat nog wel het aller tofst was dat wij met Blair mee gingen naar zijn taikwando school waar hij les gaf aan de kids. Daar konden wij ook zijn apparatuur gebruiken. Eem lekker sportn Oja en toen terug kwamen waren Martey zijn haren blond geverfd, zoals afgesproken (de avond er voor). Ooit een opa blond zien worden? Wij wel we bedanken hun voor deze fantastische dagen.

Dag 24 zijn we naar Waihi gereden, een tripje van dik 7 uur. We sliepen vier nachten in een soort hotel/hostel. Even bijkomen van alle drukte. Het was niet een heel mooi hotel, het was ook niet een heel leuk hotel, we hadden ook geen grote kamer, maaaar gelukkig waren de bedden dikke vette prima. Deze dagen waren we dan ook niet veel in het hotel aanwezig. Dag 25 zijn wij naar Waihi beach gegaan. Het was onze eerste echte strand dag met mooi weertje en mooie golven. Daar hebben wij surfpakken en surfplanken gehuurd. En daar gingen we, twee houthakkers op een surfplank. Ondanks dat het ongelofelijk lastig was, hebben wij allebei toch een aantal keereen mooi golfje gepakt! Jaja zekersss.

Ook zijn we naar Hahei beach geweest en daar gesnorkeld. Echt met een super chil vakantie gevoel beetje rond zwemmen en visjes kieken. De terug weg zijn we nog langs Hot water beach gereden om daar de hot water Pools te zien. Iedereen zat te graven voor een warm badje. Het water kan wel 60 graden worden! Het stoom kwam er van af. Ik vind het mooi!

Onze laatste rustige dag voordat we weer op pad gingen hebben we een mooie hike gedaan in Owharoa, nadat wij nog een supergave waterval haddenopgezocht. De hike heet Window loop. Toen we die hadden gedaan dachten wij we zijn nu toch zo een beetje ervaren hikers, laten we nog maar ff eentje doen. De Dickey flat er maar achter aan gedaan whoopwhoop.

Dag 28, zoohee dit was een beste. Één van de betere. Na eem heerlijk uit te hebben geslapen op dat heerlijke bed (moet zeggen dat ik die best wel mis) pakten wij onze spullen in, checkten wij uit en reden wij whoop naar Coromandel. Dit ligt in het noord-oostenvan het Noordereiland. We waren er mooi optijd, rond een uurtje of 10:30. Ons tentje op gezet en toen gelijk kiekje in het dorp gedaan. Daar spraken wij met iemand dat bekend was in Coromandel. Hij zei dat je er goed kon vissen. Nou mooi toch. Eem dagje vissen. Wij contact proberen te zoeken met dat vissersbedrijf, bleken ze paraat te staan om te gaan vissen, maar wel 6km verderop.. Heel lief gevraagd of ze misschien nog een paar minuutjes wilden wachten. Wij, nou oké Roelof (hehe), rennend de auto opgehaald en wij daarheen gereden. En ja hoor... gewoon gehaald Op het nippertje

Roelof en ik op de vissersboot met nog een paar andere vissers. We kregen een hengel in onze handen gedrukt en twee zakken met aas. Kregen te horen dat we snappers gingen vangen. Verder geen idee wat ons te wachten stond. Na een uurtje varen konden wij de hengels uitgooien. Met daarbij ook nog eens een strak blauwe lucht. Beter kon niet! Om de haverklap beet. Het was ongelofelijk. En dikke snappers dat het waren. Gelukkig kregen we wat hulp van Ed. Ed is een Nederlander dat in NZ is opgegroeid. Ook konden wij zijn visbox gebruiken voor de snappers die we vingen, want die hadden we natuurlijk niet.. we vingen de één na de andere grote jongen. We mochten ze allemaal houden. Maar wat hebben wij er aan als we niet eens weten hoe we ze klaar moeten maken...

Dus wij aan Ed vragen of hij zin had om het ons te leren. Dat was geen probleem zei hij. Zijn woorden: Na het vissen konden we met hem mee naar zijn huis om daar onder het genot van een lekker pilsje leren om een snapper klaar te maken. Hartstikke mooi en genieten toch! We hadden intotaal zessentwintig snappers gevangen en Ed had ook nog een Kingfish. Beste! En zoals Ed zei hebben wij bij hem thuis onder het genot van een biertje van begin tot eind geleerd hoe je een snapper klaar moet maken. Nu hebben we een koelbox vol met eigen gevangen en gefileerde vis dat waarschijnlijk met kerst klaargemaakt gaat worden Lekkah! Wij bedanken Ed voor deze fantastische dag!

Dat was week 4

De foto’s van week 4 zal ik zo snel mogelijk in onze blog plaatsen. Mijn mobiel is een beetje stuk gegaan en daar staan de meeste foto’s op. Jullie horen van ons groeten uit Paihi (Bay of Island)

Week 3

Reismeemensen,

Het was me weer een mooi weekie hoor. Na twee nachten in Te Anau te hebben gestaan met onze twee tenten zijn wij dag 15 vroeg op gegaan en, zoals jullie kunnen zien op onze route kaart, richting Dunedin gereden. Het was een lange rit. Bij aankomst zijn we eerst even de stad in geweest. Mooie stad met hele mooie ouwe gebouwen. We hadden toen de keuze, of we gaan in een slaapzaal met 10 andere mensen midden in Dunedin of we gaan in een tweepersoons cabine op een camping net buiten Dunedin. Het tweede maar gedaan. Het was een leuk houten hutje waar net een stapelbed en een klein koelkastje in paste. Dikke prima! Op de camping kwam ik in gesprek met een vrouw en zij zei dat hier nog geen 3km vandaan het steilste straatje van de wereld is te vinden, in Dunedin. Nah dat is toch harstikke mooooi, auto ingestapt en doar eem kiekn jaa het straatje heeft een hellingpercententage van 35%. Ik vind het mooi!

Na een goede nachtrust zijn we vroeg op gegaan en naar het schiereiland gereden, nabij Dundedin. Dit is een belangrijke broedplaats voor vogels. Wij gingen er heen om de bijna uitgestorven Yellow-eyed Penguin te spotten. Helaas waren die dag alle guided tours al uitverkocht.. dan maar naar Oamara om de Blue Pinguin Colony te bekijken, maar daarvoor waren we weer veel te vroeg en waren ze pas in avond te zien en dat paste niet echt in onze planning.. dan maar fish en chips!! om onszelf te troosten

We zijn na onze fish en chips naar Twizel gereden. Hebben daar onze tenten weer opgezet in het lekkere zonnetje. Daarna zijn we nog heel even bij Lake Pukaki wezen kijken. Een ongelofelijk groot en mooi meer met helder blauw water dat rechtsstreeks uit de bergen komt, met mooie stenen stranden die goed te zien waren en jaja, daar helemaal achteraan, daar staat de hoogste berg van NZ, 'de' Mount Cook van maar liefst 3742 meter hoog. Voel jij ook een hike aankomen hehe

Dag 17, mooie dag voor een mooie hike. We zijn goed uitgerust, goed bikken en whoopwhoop onze wandel patta's aan en op naar Mount Cook. We kozen voor één van de pittigste hike, genaamd de Sealy Tarns track. Achteraf ongetwijfeld onze pittigste hike van ons leven. Dit is een track met 2000 traptredes omhoog. Het begin tot eind is een hoogste verschil van vierhonderdvijftig meter. Super vet en leuk, maar slopend zwaar. Geen idee of ik dat zo goed zeg, maar het was echt slopend zwaar goeie training wel en het was het weer meer dan waard. Zie de foto's voor ons resultaat!! Na de hike hebben we een plonsje gedaan in het koude lake Pukaki en genoten van het weer op een stenen strand, heerlijk rustig plekje was dat. Je hoorde alleen de vogeltjes fluiten.

De volgende dag zijn we via lake Takapo richting Akaroa gereden. Dit is ook een schiereiland en ligt nabij Christchurch. Daar hebben wij een kajak gehuurd voor een halve dag. Na een paar keer peddelen kwamen we er achter hoe zwaar het ook alweer was. Maar na een half uurtje peddelen kwamen wij twee hele kleine dolfijntjes tegen. We konden ze van dichtbij bekijken. Toch best bijzonder. Ik vind het mooi!

Na het kajakken zijn we naar Kaikoura gereden. In Kaikoura is het mogelijk om walvissen te zien. Daar dus onze tenten opgezet en in de hot tub gechillt met drankje erbij good life.

Dag 20, konden we met een beetje geluk mee met een vroege whale watch boot tocht. We hadden niet geserveerd namelijk. De zee was roeg en daarom kregen wij als meededeling dat degene die last van seasickness hadden beter een boot later konden nemen. Met busje vol mensen brachten ze ons naar de boot. Een monsterlijke boot met weet ik veel hoeveel pk's. We gingen tegen de golven in en dat was te merken. Kriebel in de pens! Na ongeveer 15 minuten hoorden wij de eerste (kots)zakjes al open gaan. En dan moet je nog 2 uur op zo'n boot dat van het naar her gaat om walvissen te vinden. Ik moet eerlijk toegeven dat het ook echt wel een pittig ridje was.

Al met al we zaten 2.5 uur op de boot met heeul veul zielige gezichtjes om ons heen en uiteindelijk ook nog niet eens een walvis gezien, helaas... Het positieve is dat we 80% van ons geld terug kregen omdat we geen walvis gezien hadden en daarvan hebben wij onderweg naar Blenheim even een dikke vette lekkere kreeft en frietjes van gehaald bij Nins Bin, een klein tentje langs de weg. Lekkah!

We zijn vandaag weer helemaal bovenin op het zuidereiland beland in Picton en hebben hier nog een hike van ongeveer 3 uur gedaan. Super mooie uitzicht bij het einde van de hike! Daar doe je het toch voor.

Dat was het zuidereiland dan voor ons. Morgen vroeg nemen wij weer de ferry naar het noordereiland en gaan we daar de boel verkennen! We hebben het best druk gehad met heen en weer rijden, maar daar stond tegen over dat we door de bergen reden met super mooi uitzicht, smalle, steile en kronkel wegen. Vooral echt genoten, veel gedaan en indrukwekkende dingen gezien.

Het noordereiland zal ook fantastisch worden! Tot volgende week

Week 2

Hallo reismeemensen, terugkomend op week 1. Onze eerste nacht op het zuider eiland was dus in Nelson, mooi dorpje in een leuke hostel. Toen we Nelson gingen verkennen (op zoek naar eten!!) raakten we aan de praat met een man van een eetkraampje, hij was zeer enthousiast over het plaatsje Nelson en we moesten daar ook maar het nieuwe jaar gaan vieren. Dik feest. Helaas zijn we dan ergens op het noorder eiland.

De volgende dag (day 7) zijn we vroeg op gegaan, auto vol geladen met boodschappen zoals je kan zien op één van onze foto's en daarna whoopwhoop naar het Abel Tasman national park gereden. Daar hebben we voor één nacht een soort cabine gehuurd voor backpackers. Beetje jammer dat we de enige backpackers waren.. We konden nog niet direct in checken en dus onze nieuwe wandel patta's aangetrokken en zo het Abel Tasman park in gewandeld. Onze eerste echte hike. Niceyy! Was heel leuk, maar helaas was het alleen maar regen. Daarom de keuze gemaakt om de volgende dag naar de zon te rijden.

In NZ is het vaak zo dat als het regenachtig is in het westen van het eiland is het droog in het oosten. En andersom. Dit komt door de hoge bergen.

Onze route voortgezet. Richting the Nelson lakes national park. Super mooie lakes. Bij het meer Rotoroa zagen we een leuk hutje waar we kopje koffie konden drinken. Maar eem gedaan. De mevrouw waarvan dat hutje was die zei dat Hokikita een leuk plekje was. Prima, daar maar een kijkje nemen. Voor onderweg nog een dikke muffin meegenomen.

Terwijl we richting Hokitika reden (het westen van het zuider eiland) zagen we dat we goed zaten. Mooie blauwe lucht en prachtig aan de zee. Ik vind het mooi!

Het was even zoeken naar een mooi plekje, maar het was zeker de moeite waard. Leuke kleine camping, met alles der op der aan. Voor twee nachten geboekt. Next day hebben we een mooie hike gedaan waar wij als enige liepen. In the middle of nowhere. Pittig wel! Super vet. Daarna plonsje gedaan in de oceaan en op het zwarte strand gelegen genoten van the sunn en beetje bruiner worden hehe.

Dag 10

Tent en alle spullen al vroeg ingepakt en op naar Franz Josef Glacier. Dit was kleine 2 uur rijden. We hebben daar een hike van minstens 2.5 uur gedaan en de Franz Josef gletjer van dichtbij gespot. Samen maar eem op de foto gegaan, terug gewandeld en hup in de auto naar Wanaka. Dit was 4 uur rijden. Was even doorzetten, maar bij aankomst zagen we al snel dat tegenover ons hostel een Irish pub zat. Eerst maar een goede maaltijd naar binnen werken bij een indisch restaurant waar ze heeul pittig eten serveerden (zwetunnn) en daarna de pub in.

Vandaag zijn we in Glenorchy beland(hier in deze omgeving zijn de films Lord of the rings opgenomen), op een camping tussen de bergen met op de puntjes daarvan een laagje sneeuw. Terwijl bij ons een prima temperatuurtje was van zo'n 24 graden. Ik vind het mooi!

Vandaag was eem een relaxdagje. Net nog even kiekje genomen bij het meer hier vlakbij en morgen weer beentjes aan het werk zetten met een hike van een paar uur. Nicey! Tot zo ver

Dag 12 hebben wij een mountainbike gehuurd ipv een hike te doen. Het plan was om naar Paradise te gaan. Dit ligt ongeveer 15 km verwijderd van Glenorchy. Leuk een eindje fietsen dachten wij. Maar.... na ongeveer de eerste bocht merkten we hoe steil het wel niet was, na 9km kwam er een Gravel road, 1 km daarna begaf Roelof zijn versnelling ding het en had hij nog maar drie versnellingen, we hebben nog twee keer moeten lopen omdat het een kleeein beetje veel te steil was voor zulke ervaren fietsers als wij. Toen dachten wij laten we nog (onbewust) een kilometertje extra fietsen. En toen weer terug ? Maar zoals je kan zien is alles het waard geweest! En wij hebben onze conditie training weer gehad. Ik vind het mooi!

We zijn gisteren in Te Anau aangekomen en hebben weer een prima plekje weten te bemachtigen. Vandaag zijn we in de vroege morgen richting Milford Sound gereden. Daar hebben wij een super mooie boottocht gedaan tussen de bergen, rotsen, watervallen, zeehonden en ook zelfs een groep dolfijnen gespot. Nu alweer een geslaagde dag. We zien elkaar in week 3!

Week 1

Goedemorgen reismeemensen, ik zal jullie besparen om niet te veel in te gaan over de lange, hele lange, bulten lange reis hier naar toe. We hebben er intotaal ongeveer 30 uur over gedaan. Van huis naar schiphol (vroeg in de ochtend met twee auto's sterk dat vol geladen was met de moeders, zusje, Jelle en mijn lieve vriendinnetje. Ook pa was aanwezig op schiphol. Ik vind het mooi!) Van schiphol naar Singapore (12:30 uur) van singapore naar Brisbane (7:30 uur) en van Brisbane naar Wellington (3:30 uur), onze eind bestemming.

Met onze tassen etc was het goed geregeld en konden mooi in één keer deuuurr.

Op naar ons hostel, stonden we mooi voor een dichte deur..    heel even het gevoel dat we buiten ergens in een parkje op of onder een bankje moesten gaan slapen met onze dikke bagage (ook leuk voor een keer), maar het viel mee en kwam er toevallig iemand langs die de code had van dat hostel en daarna ook weer weg liep.. ik vind het mooi!

Wat niet zo mooi was was dat we ieder een aparte kamer kregen toegewezen bij drie onbekende mensen en ook nog eens allebei op krakend stapelbed moesten klimmen en zo die andere mensen wakker maakten. Het was tenslotten om 01:30 uur. Nja tis nait anders. En dooooor!

Roelof en ik hadden nait best geslapen, roelof werd wakker gehouden door een snurkdurk en een in slaappratende meisje dat hele liedjes zong in haar slaap en ik.. nee ik niet, maar lag wel wakker de hele nacht. Om half 8 waren we dus alweer paraat, fris en fruitig om de dag te beginnen als twee echte backpackers. Jaja we horen er nu echt bij. Wellington in met all eyes on us  , lachen man. We liepen wat rond op zoek naar een simkaart, door de stromende regen maar dat boeide ons toch lekker niks. Het viel ons op dat hier de mensen naar je toe komen om hulp aan te bieden en niet andersom. Ik vind het mooi!

Nu op zoek naar het station voor een busticket naar Palmerston North. Om naar vrienden van mamsie en Jelle en waar we de aankomende dagen gaan verblijven. We moesten twee uur de bus, easypeasy. We keken onze ogen uit. Mooie bergjes, mooie huisjes, mooie mensjes, alles is mooi.

Eenmaal in Palmerston North, we waren er nog geen 5 minuten, kwam er een G naar ons toe gelopen en wilde ons op een subtiele manier wat verkopen. Natuurlijk nee gezegd, verstandige kerels   na wat rondjes lopen met all eyes on us en onze wel verdiende biertje genuttigd werden we opgehaald door Roeland. Zoals je op de foto's kan zien, ziet het er hier geweldig uit. Eem lekker tot rust komen. Sportschoentjes aan en even der op uit. En gisteren even lekker in het bubbelbad gezeten met mooi uitzichtje. Een goed begin in het halve werk.

Ook is Roelof vanaf gisteren in bezit van zijn eerste auto (opzich wel beetje apart aan de andere kant van de wereld..) dat ik heb betaald   das handig zeg. Maar nu kunnen we als echte freebirds een route uitstippelen voor de aankomende weken. Dus dat is ons plan. Jullie horen van ons!

Dag 6

Na een super relaxte week in Palmerston North bij Roeland, Nathalie, Eline, Isa en Naut zijn wij helemaal uitgerust om verder te gaan met onze reis. We danken hun zeer! We hadden niet beter kunnen beginnen aan onze world trip, waarin we nog vele dingen gaan we beleven.

Gister ochtend begonnen met een sessie in de sportschool (en dat op een zondag). Ook hier fit blijven natuurlijk. Niet met opa buik terug komen   daarna zijn we met het echte werk begonnen en hebben we 'de' planning gemaakt voor het zuider eiland. We got a plan! Daar word je toch enthousiast van mannnn.

Het plan is: bootje van het noorder eiland naar het zuider eiland (tocht van 4 uur), dan komen we aan in Picton, rijden we door naar Nelson en hebben we daar een hostel geboekt voor 1 nacht. Dikke vette prima! Morgen rijden we door naar het abel tasman national park om onze eerste echte hike te gaan mee maken. Camping spullen mee, onze gloed nieuwe wandel patta's aan, mooi natuur en daar goaaan we, op avontuur. Mop mop gas der op!

Vandaag regenachtig helaas.. hopen dat we morgen beter weer hebben. Dat was het wel weer een beetje.  Ciao

Beste mensen, welkom!

Hallo en welkom op ons reisblog!

Dit is de plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens onze reis. Roelof en ik zullen wss elke week (zo veel mogelijk) hier in deze blog wat gaan schrijven met nieuwe verhalen en foto's, en via de kaart kan je ook zien waar wij ons bevinden en waar wij ongeveer zijn geweest. Meer informatie over ons en de reis vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor onze mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Wij zien je graag terug op onze reisblog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met ons meereist!